Guvernul schimbă subvenția CFR: Preț mai mare la vagonul de dormit, bani mai puțini pentru operatorii privați

Guvernul schimbă subvenția CFR: Preț mai mare la vagonul de dormit, bani mai puțini pentru operatorii privați
Publicat: 11/09/2012, 12:40
Actualizat: 04/02/2019, 19:18

Guvernul va revizui sistemul de subvenționare a transportului feroviar de călători, ceea ce ar urma să determine creșterea prețului la servicii precum vagonul de dormit și impunerea unei cote fixe a subvenției pentru operatorii privați, în timp ce trasee profitabile vor fi scoase din pachetul social

Modificarea sistemului actual de subvenționare a transportului feroviar de călători a fost convenită în ultimele negocieri ale Guvernului cu Fondul Monetar Internațional (FMI) și urmează să fie efectuată anul viitor, cu scopul ca societatea națională de resort să obțină venituri suplimentare pentru a achita integral taxele aferente utilizării infrastructurii feroviare.

„CFR Infrastructură a început procesul de reducere a costurilor și de creștere a veniturilor astfel încât să se îndrepte spre viabilitate financiară din 2013. Aceasta necesită să fie luate măsuri decisive care să asigure că societățile naționale de pasageri și marfă achită integral tarifele de acces către compania de infrastructură. Pentru a facilita plata integrală, intenționăm să reevaluăm furnizarea de subvenții și obligațiile de servicii publice (OSP) la compania de călători și să scoatem serviciile profitabile din OSP începând din 2013”, se arată în ultima scrisoare de intenție convenită de Guvern cu FMI, în luna august.

Surse oficiale convergente au declarat agenției MEDIAFAX că sistemul de subvenționare în sistemul feroviar de călători va fi modificat atât pentru anumite servicii destinate călătorilor, precum vagonul de dormit, cât și în relația cu operatorii privați, ale căror subvenții ar urma să nu mai fie calculate diferențiat, ci eventual stabilite pe baza unei cote fixe.

„În cazul serviciilor de călători, este posibilă, de exemplu, o modificare a subvenției la călătoria cu vagonul de dormit și, implicit, o ușoară creștere a prețului pentru acest serviciu, la un nivel care să nu depășească totuși costul unei călătorii low-cost cu avionul. Analiza este la acest moment în fază incipientă. Este necesară o revoluție în subvenționarea transportului feroviar, dar sistemul trebuie gândit atent, fără a speria sindicatele”, au arătat sursele.

Modificări de subvenții vor fi introduse de stat și în relația cu operatorii privați, cu intenția de a „echilibra” sistemul, eventual prin impunerea unei cote fixe de subvenție, nu diferențiată ca în prezent. Printr-o astfel de cotă fixă, subvenția pentru operatorii privați ar urma să scadă, autoritățile considerând că actuala formulă de „împărțire” a subvenției este greșită.

În același timp, traseele feroviare considerate profitabile vor fi scoase din pachetul social de subvenționare spre a fi vândute operatorilor privați, care vor aplica propriile prețuri.

Contactați încă de luni, reprezentanții companiei CFR Călători nu au răspuns printr-un punct de vedere la aceste informații.

Sindicatele din sistemul feroviar au reclamat de mai multe ori că operatorii privați beneficiază de subvenții duble față de CFR Călători, acoperindu-și veniturile în proporție de 80-85% prin aceste subvenții, față de doar circa 40% la CFR Călători.

Subvențiile sunt însă raportate procentual la venitul total al companiei, iar pentru acest an CFR Călători și-a bugetat venituri de 2,3 miliarde lei, din care 937,2 milioane lei reprezintă subvenții. În ceea ce îi privește, operatorii privați estimează venituri anuale cuprinse între 3 și 50 milioane lei.

Conform legii, statul acoperă de la buget diferențele dintre tarifele stabilite pentru transportul feroviar public de călători și costurile reale de transport, la care se adaugă o cotă de profit cuprinsă
între 3% și 5%. Nivelul maxim al compensației poate ajunge până la 85% din veniturile totale realizate de către operator din transportul de călători, sindicatele reclamând că plafonul maxim al subvenției este de multe ori atins în cazul operatorilor privați.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
O româncă s-a căsătorit cu un austriac pe care-l credea bogat. Însă bărbatul avea un...
Momentele pe care Pepe și Yasmina nu le vor uita niciodată. Primele imagini cu mirii!
Mititelu, scandal monstru cu Becali! A luat decizia să nu mai vorbească niciodată: de la...
A murit soția antrenorului de la FC Voluntari, Florin Pîrvu! Oana Alina avea doar 47...
Orașele din țară în care românii vor să locuiască. Bucureștiul e abia pe locul 7
Sărbătoare în familia lui Pepe! Ce meniu le-au pregătit Pepe și Yasmine în decorul de...
Ce conține pâinea de 1 leu și 69 de bani de la Mega Image
ANIMAŢIE. Explozia de la Dedeman Botoşani, produsă în timp ce se monta o centrală termică....
Femeia din Buzău care și-a îngropat copilul de viu: 'N-am putut să stau cu durerea...
Florin Salam a fost internat la spital, din cauza unor „probleme de sănătate grave” Artistul...
Uite îngheţata, nu mai e îngheţata! Vedetele din România în imagini interzise cardiacilor
Ai voie cu remorca pe autostradă? Reguli de respectat când tractezi o rulotă/remorcă
SUA au intrat în alertă: Rusia trimite un supersubmarin nuclear în Cuba
Ce RISCĂ bărbații care au MAI MULȚI copii?
INTERZIS în toate apartamentele din România. Legea a intrat deja în vigoare
Cum arată acum mormântul Denisei Răducu. Internauții au fost revoltați pentru că nu avea lumânare...
Imaginile durerii! Patrizia și Bianca s-au întors acasă în sicrie albe! VIDEO cutremurător
Julia este convinsă că fosta iubită a lui Gagea joacă teatru! Ce spune concurentul despre...
Cum au selectat Pepe și Yasmine persoanele care vor participa la nuntă: "Ne-a fost destul...
BANCUL ZILEI. Bulișor vede un cetățean ieșind dintr-un bordel și se ia după el: -...
Flacăra olimpică a pornit într-o traversare fără precedent a Atlanticului
×